background image
MADE IN U.S.A.
NOVÁ  TECHNOLOGIE  PRO 
MOTOCYKLOVÉ  AKUMULÁTORY
Informační list
Nejčastěji kladené otázky (FAQ)
1. Jaká je podstata nové technologie LFP?
Jedná se o technologii Lithium Iron Phosphate, je příbuzná 
s   technologií   Li - Ion,   kterou   známe   z   akumulátorů   pro 
mobilní   telefony,   notebooky   a tablety.   LFP   je   od   Li   –   Ion 
však chemicky velmi odlišná.
background image
2. Jaké jsou výhody akumulátorů LFP?
podstatně nižší hmotnost a menší rozměry
akumulátor LFP plně nahradí klasický olověný aku
dlouhá životnost
téměř žádné samovolné vybíjení, bez nutnosti dobíjení 
v zimě
velmi vysoký startovací proud
bezúdržbové
3.  Jakým způsobem se LFP akumulátor nabíjí?
Za   běžného   provozu   není   třeba   akumulátor   dobíjet. 
Nejlépe   jej   v   nabitém   stavu   udrží   palubní   síť   motocyklu, 
který   je   v   provozu.   Napětí   palubní   sítě   by   měla   zdrojová 
soustava   motocyklu   udržovat   v   rozmezí   13,6   –   14,6   V; 
shodně jako pro klasický akumulátor.
V případě potřeby dobití je možné akumulátor LFP připojit 
na   klasický   nabíječ   olověných   akumulátorů.   (Nabíječe   
s funkcí   desulfatace   se   mohou   někdy   přepínat   do 
desulfatačního   režimu   –   pozor   na   nárůst   napění   nad 
16,5 V). Nabíjecí proud by neměl překročit velikost kapacity 
akumulátoru a neměl trvat déle než 3 hodiny. 
Vzhledem   k   velmi   malému   samovybíjecímu   proudu 
akumulátorů LFP, zpravidla není třeba ani při zimní odstávce 
akumulátory   dobíjet.   Podmínkou   však   je,   že   akumulátor 
není před odstávkou vybitý, a že během odstávky nebude 
zatížen odběrem proudu stále činných přístrojů motocyklu.
background image
Samovybíjecí proud u akumulátorů LFP spotřebuje asi 1% 
kapacity   akumulátoru   za   jeden   měsíc   nečinnosti,   což 
představuje   asi   desetinásobně   méně   než   u   klasických 
akumulátorů.   Samovybíjení   akumulátoru   LFP   v nečinnosti 
znázorňuje graf:
4.  Jaké jsou parametry a cena akumulátorů LFP?
Kapacita
Rozměry (d x š x v)
Hmotnost    Start. proud
   Cena
2,5 Ah  
11,7 x  5,1 x  8,9 cm 408 g
   120 A
   3 900 Kč
5 Ah
11,7 x  7,0 x 8,9 cm
862 g
   240 A
   5 350 Kč
7,5 Ah
10,7 x 7,2 x 9 cm
1130 g
   360 A
   6 500 Kč
Pro většinu motocyklů plně postačí kapacita 2,5 Ah – 5 Ah.
background image
Pro srovnání uvádíme parametry klasických olověných 
akumulátorů: 
YTZ 5 S
1,6 kg
60 A
YTZ 7 S
2,1 kg
130 A
YTZ 10 S
3,2 kg
190 A
YTX 9 BS
3,0 kg
120 A
4.  Jak dlouhá je životnost akumulátoru LFP?
Životnost akumulátoru závisí na způsobu jeho používání, 
rychle ji zkracuje zejména hluboké vybití akumulátoru (pod 8V), 
nebo   příliš   dlouho   trvající   extrémní   zátěž   (dlouhé 
startování – nad 30 s, zkrat apod.). 
Výrobce   akumulátoru   otestoval   jeho   životnost   na   6000 
startů   o   délce   18 sekund.   V   praxi   však   životnost   bude 
mnohem delší,  neboť start  zpravidla  trvá podstatně kratší 
dobu   (cca   1   –   3   s).   V   praxi   by   měla   být   životnost 
akumulátoru nejméně 4 roky.
background image
5.  Startování za extrémních teplot 
         Akumulátor LFP za extrémně nízkých teplot nemá tak 
vysoký výkon jako klasický akumulátor. Jeho vnitřní odpor 
však způsobí již při prvním startu ohřátí akumulátoru, který 
poté dodá plný startovací výkon. Při extrémně nízké teplotě 
(okolo – 20°C), může být zapotřebí dvou až tří startů, než 
dojde k nárůstu startovacího proudu na maximální hodnotu.
          Při extrémní zátěži, např. dlouhým startováním (nad 
30 s), nebo při zkratu, dojde silnému zahřátí akumulátoru. 
Vlivem přehřátí však akumulátor přestane dodávat proud, 
a nedojde   tedy   k   jeho   poškození.   Po   vychladnutí   
se akumulátoru vrátí původní vlastnosti.
background image
6.  Jak vybrat vhodnou kapacitu akumulátoru pro můj 
motocykl?
Zde jsou rozhodující vlastnosti motocyklu, zejména má – li 
motocykl   našlapovací   páku,   lze   –   li   motocykl 
roztlačit,startuje – li motor dobře.
Obecně   lze   říci,   že   pro   dvoudobé   motory   do   125   cm3 
a čtyřdobé   motory   do 250     cm3,   postačí   miniaturní 
akumulátor   LFP  o   kapacitě   2,5  Ah.   Pro   motory   s   vyšším 
objemem válců doporučujeme akumulátory o kapacitě 5 Ah. 
Vyšší kapacita akumulátoru není nutná, LFP o kapacitě 5 Ah 
hravě startuje čtyřválcové motory o objemu válců 750  cm3. 
7. Provozní napětí akumulátorů LFP  
Napětí naprázdno u plně nabitého akumulátoru je asi 
13,3V. 
  
V provozu by mělo být napětí akumulátoru v rozmezí 
13,6 – 14,6V. 
  
Napětí akumulátoru by nikdy nemělo přesáhnout 16,5V. 
  
Je – li napětí akumulátoru nižší než 10V, akumulátor 
potřebuje dobít. 
  
Napětí akumulátoru nesmí klesnout pod 8V, jinak hrozí 
trvalé poškození.
background image
8.  Jakým způsobem instaluji akumulátor LFP?
   Akumulátor stačí pouze připojit a je připraven k použití. 
Vzhledem k podstatně menším rozměrům, než měl původní 
akumulátor, je zapotřebí akumulátor LFP mechanicky zajistit 
ve schránce motocyklu. K akumulátoru proto dodáme 
pěnovou izolační hmotu, pomocí které se vyplní nadbytečný 
prostor mezi akumulátorem a schránkou motocyklu.
9.  Bezpečnost, mechanické poškození akumulátoru
   Akumulátor   obsahuje   malé  množství   elektrolytu   na  bázi 
rozpouštědla   (podobné   acetonu).   V případě   rozsáhlého 
poškození   schránky   akumulátoru   elektrolyt   nevyteče,   jeho 
malé množství se vsákne do izolační hmoty, která odděluje 
jednotlivé články od sebe.
10.   Prodej   a   poradenství   výrobků   firmy  TurnTech
zajišťuje firma:
K-MOTO
sport
Josef Šnobl, tel. 777 175 672
snobljosef@seznam.cz
 
 
Vážení zákazníci, na zprovoznění e-shopu pracujeme,
s objednávkami   či   dotazy   se   na   nás,   prosíme,   zatím 
obracejte   na   výše   uvedeném   e-mailu   nebo   telefonu. 
Děkujeme za pochopení.