MADE IN U.S.A.
NOVÁ TECHNOLOGIE PRO
MOTOCYKLOVÉ AKUMULÁTORY
Informační list
Nejčastěji kladené otázky (FAQ)
1. Jaká je podstata nové technologie LFP?
Jedná se o technologii Lithium Iron Phosphate, je příbuzná
s technologií Li - Ion, kterou známe z akumulátorů pro
mobilní telefony, notebooky a tablety. LFP je od Li – Ion
však chemicky velmi odlišná.
2. Jaké jsou výhody akumulátorů LFP?
•
podstatně nižší hmotnost a menší rozměry
•
akumulátor LFP plně nahradí klasický olověný aku
•
dlouhá životnost
•
téměř žádné samovolné vybíjení, bez nutnosti dobíjení
v zimě
•
velmi vysoký startovací proud
•
bezúdržbové
3. Jakým způsobem se LFP akumulátor nabíjí?
Za běžného provozu není třeba akumulátor dobíjet.
Nejlépe jej v nabitém stavu udrží palubní síť motocyklu,
který je v provozu. Napětí palubní sítě by měla zdrojová
soustava motocyklu udržovat v rozmezí 13,6 – 14,6 V;
shodně jako pro klasický akumulátor.
V případě potřeby dobití je možné akumulátor LFP připojit
na klasický nabíječ olověných akumulátorů. (Nabíječe
s funkcí desulfatace se mohou někdy přepínat do
desulfatačního režimu – pozor na nárůst napění nad
16,5 V). Nabíjecí proud by neměl překročit velikost kapacity
akumulátoru a neměl trvat déle než 3 hodiny.
Vzhledem k velmi malému samovybíjecímu proudu
akumulátorů LFP, zpravidla není třeba ani při zimní odstávce
akumulátory dobíjet. Podmínkou však je, že akumulátor
není před odstávkou vybitý, a že během odstávky nebude
zatížen odběrem proudu stále činných přístrojů motocyklu.
Samovybíjecí proud u akumulátorů LFP spotřebuje asi 1%
kapacity akumulátoru za jeden měsíc nečinnosti, což
představuje asi desetinásobně méně než u klasických
akumulátorů. Samovybíjení akumulátoru LFP v nečinnosti
znázorňuje graf:
4. Jaké jsou parametry a cena akumulátorů LFP?
Kapacita
Rozměry (d x š x v)
Hmotnost Start. proud
Cena
2,5 Ah
11,7 x 5,1 x 8,9 cm 408 g
120 A
3 900 Kč
5 Ah
11,7 x 7,0 x 8,9 cm
862 g
240 A
5 350 Kč
7,5 Ah
10,7 x 7,2 x 9 cm
1130 g
360 A
6 500 Kč
Pro většinu motocyklů plně postačí kapacita 2,5 Ah – 5 Ah.
Pro srovnání uvádíme parametry klasických olověných
akumulátorů:
•
YTZ 5 S
1,6 kg
60 A
•
YTZ 7 S
2,1 kg
130 A
•
YTZ 10 S
3,2 kg
190 A
•
YTX 9 BS
3,0 kg
120 A
4. Jak dlouhá je životnost akumulátoru LFP?
Životnost akumulátoru závisí na způsobu jeho používání,
rychle ji zkracuje zejména hluboké vybití akumulátoru (pod 8V),
nebo příliš dlouho trvající extrémní zátěž (dlouhé
startování – nad 30 s, zkrat apod.).
Výrobce akumulátoru otestoval jeho životnost na 6000
startů o délce 18 sekund. V praxi však životnost bude
mnohem delší, neboť start zpravidla trvá podstatně kratší
dobu (cca 1 – 3 s). V praxi by měla být životnost
akumulátoru nejméně 4 roky.
5. Startování za extrémních teplot
Akumulátor LFP za extrémně nízkých teplot nemá tak
vysoký výkon jako klasický akumulátor. Jeho vnitřní odpor
však způsobí již při prvním startu ohřátí akumulátoru, který
poté dodá plný startovací výkon. Při extrémně nízké teplotě
(okolo – 20°C), může být zapotřebí dvou až tří startů, než
dojde k nárůstu startovacího proudu na maximální hodnotu.
Při extrémní zátěži, např. dlouhým startováním (nad
30 s), nebo při zkratu, dojde silnému zahřátí akumulátoru.
Vlivem přehřátí však akumulátor přestane dodávat proud,
a nedojde tedy k jeho poškození. Po vychladnutí
se akumulátoru vrátí původní vlastnosti.
6. Jak vybrat vhodnou kapacitu akumulátoru pro můj
motocykl?
Zde jsou rozhodující vlastnosti motocyklu, zejména má – li
motocykl našlapovací páku, lze – li motocykl
roztlačit,startuje – li motor dobře.
Obecně lze říci, že pro dvoudobé motory do 125 cm3
a čtyřdobé motory do 250 cm3, postačí miniaturní
akumulátor LFP o kapacitě 2,5 Ah. Pro motory s vyšším
objemem válců doporučujeme akumulátory o kapacitě 5 Ah.
Vyšší kapacita akumulátoru není nutná, LFP o kapacitě 5 Ah
hravě startuje čtyřválcové motory o objemu válců 750 cm3.
7. Provozní napětí akumulátorů LFP
•
Napětí naprázdno u plně nabitého akumulátoru je asi
13,3V.
•
V provozu by mělo být napětí akumulátoru v rozmezí
13,6 – 14,6V.
•
Napětí akumulátoru by nikdy nemělo přesáhnout 16,5V.
•
Je – li napětí akumulátoru nižší než 10V, akumulátor
potřebuje dobít.
•
Napětí akumulátoru nesmí klesnout pod 8V, jinak hrozí
trvalé poškození.
8. Jakým způsobem instaluji akumulátor LFP?
Akumulátor stačí pouze připojit a je připraven k použití.
Vzhledem k podstatně menším rozměrům, než měl původní
akumulátor, je zapotřebí akumulátor LFP mechanicky zajistit
ve schránce motocyklu. K akumulátoru proto dodáme
pěnovou izolační hmotu, pomocí které se vyplní nadbytečný
prostor mezi akumulátorem a schránkou motocyklu.
9. Bezpečnost, mechanické poškození akumulátoru
Akumulátor obsahuje malé množství elektrolytu na bázi
rozpouštědla (podobné acetonu). V případě rozsáhlého
poškození schránky akumulátoru elektrolyt nevyteče, jeho
malé množství se vsákne do izolační hmoty, která odděluje
jednotlivé články od sebe.
10. Prodej a poradenství výrobků firmy TurnTech,
zajišťuje firma:
K-MOTO
sport
Josef Šnobl, tel. 777 175 672
snobljosef@seznam.cz
Vážení zákazníci, na zprovoznění e-shopu pracujeme,
s objednávkami či dotazy se na nás, prosíme, zatím
obracejte na výše uvedeném e-mailu nebo telefonu.
Děkujeme za pochopení.